Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl
Grudzień 19 2018 06:34:10
Nawigacja
HOME
Artykuły
Download
Galeria zdjęć
Galeria video
Zwiedzone miejsca (Mapa Google)
Kontakt
Szukaj
Drogowcy przeniosą schron z czasów II Wojny Światowej
Bunkier koło Trzebiszewa miał bronić wschodniej granicy III Rzeszy. Teraz blokuje budowę trasy S3. Dlatego drogowcy chcą go przesunąć. Przeniesienie żelbetowego kolosa będzie pierwszą taką operacją w naszym regionie.

Żelbetowe bunkry w lasach koło wsi Trebisch (obecnie Trzebiszewo) miały bronić przeprawy przez Wartę oraz dróg do niemieckich miast Küstrin, Landsberg i Schwerin an der Warthe. Czyli do Kostrzyna, Gorzowa Wielkopolskiego i Skwierzyny. Obecnie to jeden z najbardziej malowniczych i jednocześnie najmniej znanych zakątków Ziemi Skwierzyńskiej. Razem regionalistą i miłośnikiem fortyfikacji z Międzyrzecza Andrzejem Chmielewskim docieramy do schronu, wybudowanego przez Niemców na wzniesieniu na lewym brzegu Warty, kilka kilometrów na północ od Skwierzyny. To najlepiej zachowany obiekt bojowy na tym odcinku. – Pozostałe zostały wysadzone już po wojnie przez radzieckich i polskich saperów – zaznacza mój przewodnik.

Bunkier otaczają hałdy piachu, kilkaset metrów przed nim ryczą silniki ciężkich maszyn budowlanych. Kilka tygodni temu ruszyła tutaj budowa drogi szybkiego ruchu S3 na odcinku między Gorzowem i Międzyrzeczem. Mamy dobrą informację dla miłośników lubuskich fortyfikacji. Schron nie zostanie wyburzony, choć znajduje się na trasie budowy. - Budowlańcy mają go przenieść o kilkadziesiąt metrów – informuje Chmielewski.

Informację potwierdza Anna Jakubowska, rzeczniczka oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z Zielonej Góry. Powiedziała "GL”, że schron zostanie przeniesiony jeszcze w tym roku. - To będzie pierwsza taka operacja w naszym regionie - zaznacza.

Przeniesienie obiektu wywalczył Błażej Skaziński, który kieruje gorzowską delegaturą Lubuskiego Urzędu Ochrony Zabytków. - Budowy dróg i inne inwestycje są poprzedzanie badaniami archeologicznymi. Zabezpieczamy znaleziska i w miarę możliwości staramy się chronić obiekty zabytkowe, lub o charakterze zabytkowym - mówi.

Schron waży około 40 ton, dlatego jego przeniesienie będzie nie lada wyzwaniem dla drogowców. To najbardziej na północ wysunięty fragment umocnień Die Festungsfron Oder Warthe Bogen – Frontu Ufortyfikowanego Łuku Odry i Warty, który obecnie znany jest jako Międzyrzecki Rejon Umocniony. – Bunkry miały bronić najkrótszej drogi do Berlina. Nie zostały jednak ukończone. Na tym odcinku nie było też walk, bo Niemcy nie zdążyli ich obsadzić – dodaje Chmielewski.

Co wiemy o bunkrze? Był przystosowany do prowadzenia ognia okrężnego. Jego konstrukcja opiera się projekcie włoskich schronów wykorzystywanych podczas walko o Tobruk w Afryce Północnej, dlatego takie obiekty potocznie nazywa się tobrukami. Ich niemiecka nazwa to Ringstand Bauform 58c, lub Regelbau 58c.

Źródło http://www.gazetalubuska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20111121/POWIAT08/799175776
Komentarze
Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Aktualizuj komentarz



Smile Wink Sad Frown Shock Pfft Cool Grin Angry db
Wyłącz uśmieszki w komentarzu


Kod potwierdzajcy:


Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Przetłumacz stronę

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło