Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl
Drogowcy przeniosą schron z czasów II Wojny Światowej
Dodane przez lan3 dnia Styczeń 01 2012 14:09:25

Treść rozszerzona
Bunkier koło Trzebiszewa miał bronić wschodniej granicy III Rzeszy. Teraz blokuje budowę trasy S3. Dlatego drogowcy chcą go przesunąć. Przeniesienie żelbetowego kolosa będzie pierwszą taką operacją w naszym regionie.

Żelbetowe bunkry w lasach koło wsi Trebisch (obecnie Trzebiszewo) miały bronić przeprawy przez Wartę oraz dróg do niemieckich miast Küstrin, Landsberg i Schwerin an der Warthe. Czyli do Kostrzyna, Gorzowa Wielkopolskiego i Skwierzyny. Obecnie to jeden z najbardziej malowniczych i jednocześnie najmniej znanych zakątków Ziemi Skwierzyńskiej. Razem regionalistą i miłośnikiem fortyfikacji z Międzyrzecza Andrzejem Chmielewskim docieramy do schronu, wybudowanego przez Niemców na wzniesieniu na lewym brzegu Warty, kilka kilometrów na północ od Skwierzyny. To najlepiej zachowany obiekt bojowy na tym odcinku. – Pozostałe zostały wysadzone już po wojnie przez radzieckich i polskich saperów – zaznacza mój przewodnik.

Bunkier otaczają hałdy piachu, kilkaset metrów przed nim ryczą silniki ciężkich maszyn budowlanych. Kilka tygodni temu ruszyła tutaj budowa drogi szybkiego ruchu S3 na odcinku między Gorzowem i Międzyrzeczem. Mamy dobrą informację dla miłośników lubuskich fortyfikacji. Schron nie zostanie wyburzony, choć znajduje się na trasie budowy. - Budowlańcy mają go przenieść o kilkadziesiąt metrów – informuje Chmielewski.

Informację potwierdza Anna Jakubowska, rzeczniczka oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z Zielonej Góry. Powiedziała "GL”, że schron zostanie przeniesiony jeszcze w tym roku. - To będzie pierwsza taka operacja w naszym regionie - zaznacza.

Przeniesienie obiektu wywalczył Błażej Skaziński, który kieruje gorzowską delegaturą Lubuskiego Urzędu Ochrony Zabytków. - Budowy dróg i inne inwestycje są poprzedzanie badaniami archeologicznymi. Zabezpieczamy znaleziska i w miarę możliwości staramy się chronić obiekty zabytkowe, lub o charakterze zabytkowym - mówi.

Schron waży około 40 ton, dlatego jego przeniesienie będzie nie lada wyzwaniem dla drogowców. To najbardziej na północ wysunięty fragment umocnień Die Festungsfron Oder Warthe Bogen – Frontu Ufortyfikowanego Łuku Odry i Warty, który obecnie znany jest jako Międzyrzecki Rejon Umocniony. – Bunkry miały bronić najkrótszej drogi do Berlina. Nie zostały jednak ukończone. Na tym odcinku nie było też walk, bo Niemcy nie zdążyli ich obsadzić – dodaje Chmielewski.

Co wiemy o bunkrze? Był przystosowany do prowadzenia ognia okrężnego. Jego konstrukcja opiera się projekcie włoskich schronów wykorzystywanych podczas walko o Tobruk w Afryce Północnej, dlatego takie obiekty potocznie nazywa się tobrukami. Ich niemiecka nazwa to Ringstand Bauform 58c, lub Regelbau 58c.

Źródło http://www.gazetalubuska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20111121/POWIAT08/799175776